Alla inlägg den 20 juli 2009

Av Lina - 20 juli 2009 17:32

Mitt namn är Anton och jag hatar sommaren.

Där har ni det. Jag är less på sommaren.


I ett land som Sverige är det nästan olagligt att säga så, man får som svensk inte hata sommaren, den ska njutas, varje solig dag måste spenderas ute, varje sjö måste badas i och varje grill måste tändas.

Man kan fråga sig varför vi har detta beteende, varje sommar som barn sa dom vuxna alltid åt mig om somrarna att gå ut och göra något medans det var soligt och varmt, varför detta var så enormt viktigt sa dom alldrig och det verkar ha fallit mellan stolarna i min uppfostran.

I mitt jobb så möter jag många olika människor, varje människa spenderar jag ca tio minuter med innan jag aldrig ser dom med. Under denna tid kommenteras så gott som alltid vädret, är det inte sommar så säger folk att dom längtar dit och är det sommar så är det en ändlös harrang om soltimmar, varma dagar och vilken del av landet som har bäst väder.


Som ni säkert gissat blir jag ganska trött på att prata om vädret, framförallt blir jag trött på denna tillrättalagda attityd att sommar är det enda man vill ha. Man kan ju fråga sig varför vi alla bor i sverige om vi älskar solen på detta vis och avskyr vintern.


Jag kan inte påminna mig att vi var ute mindre om vintrarna, när man inte var i skolan var det fullt upp med pulkor, hockeyspel, skidåkning eller att bygga snögrottor. Trots detta kan jag inte heller påminna mig om att de vuxna sa åt mig att gå ut nu när det var snö och kallt, detta trots att den vita perioden är betydligt kortare än den gröna, även på mina breddgrader.

 Och ser vi vartåt det barkar med global uppvärmning kanske det är betydligt bättre att låta sina barn uppleva snön medans vi fortfarande har den i sverige än att tvinga ut dom i en värme som dom med all säkerhet kommer att uppleva i hela sina liv.


Trevlig vinter! (och passar det inte så är spaniens gränser fortfarande öppna)

/Anton

Ovido - Quiz & Flashcards