Alla inlägg den 1 juli 2009

Av Lina - 1 juli 2009 21:43

Var ute och gick efter jobbet och började fundera över mina tidigare somrar.

När jag var yngre var det ju semester med mamma och pappa, Öland, Norrland i husvagn, Luleå, Stockholm, Strömstad, Göteborg... Tält. Hotell. Husvagn som sagt. Stuga. Vi har nog provat på det mesta.
Turkiet sommaren -97. Började jobba på Posten vintern -97, efter det spenderade jag alla somrar, alla jul-, påsk-, sport- och höstlov på jobbet.

Men sen då?

2000 - sista sommaren innan studenten. Jobbade, tjänade ihop pengar och for till Skåne så ofta jag kunde. Till Skånepågen och kärleken. Det var tider det. Minns en gång när jag åkte trots att jag var dödsförkyld. Men till Simon skulle jag trots att jag hostade mig genom halva landet. :)


2001 - Studenten, jobba som en dåre hela sommaren. Heltid på Posten och halvtid i parken. Galet! Jobba 6.30-15 på Posten, sen på bussen, till stan, till Furuvik, jobba till 01, hem till syrran för att sova, buss tillbaka till Posten och börja om. Halkade in i parken på ett bananskal och blev kvar hela sommaren. Men pengarna räckte till att möblera min alldelens egna lägenhet när hösten kom. Och när hösten kom, kom även kärleken igen.


2002 - Första sommaren i studentlägenheten. Den visade sig vara ruskigt varm, i brist på balkong fick man ligga på gräsmattan utanför.

Första sommaren som sambo, på de trettio kvadratmeter jag hade att erbjuda.


2003 - Sommaren då vi flyttade till Hillmansgatan. Till ytterligare en tokvarm lägenhet. Minns det som igår, mr X stod i bara kalsonger och försökte slita bort tapetskarvarna. Körde in spackelspaden under en tapetvåd och KABAM så rasade tre hela våder ner. In till betongen. Sju lager tapet. Vi fick bredspackla och slipa, bredspackla och slipa...


2004 - Tog sabbatsår från skolan, jobbade på Posten och Clas Ohlson.  Mr X jobbade också som en dåre hela sommaren. Skift på Sandvik. Så vi möttes på bron varje morgon när han jobbat natt. ;) Fick fast tjänst på Posten i september.


2005 - riktig semester för första gången! Bilade till Göteborg. Liseberg, hälsa på vänner, åka i vår alldelens egna bil. Jag åkte till Boden och gjorde tre veckor på I19, terrängbilsutbildning.

2006 -  första sommaren tillbaka på Glaciären, där jag hamnade efter att vi separerat i november. Träffade S och spenderade nätter med att skruva truck, åka bil och meka cross. Åkte till Grekland med världens bästa Anna!


2007 -  jobbade som arbetsledare i Skutan. Jobbade, jobbade, jobbade. Massor av kvällar. Skarvade med mig själv i alla luckor. Körde lantbrevbäring. Trivdes. Hade det bästa träningsflytet någonsin tackvare Långa farbrorns pepping och löpträningsschema. Sprang, sprang, sprang. Ryckte in i lumpen i september. Hade en grym sommar och levde på lyckorus för små saker.

Åkte till Eckerö med plutonen, sov hela vägen dit och hela vägen hem efter att ha varit vaken och fnissat med farbrorn hela natten innan. Åkte till Gräsö och tältade med hemvärnsfolket också. Färja och hela baletten.

2008 -  Sommaren på Balkan. Bästa sommaren någonsin? Badade två gånger - i poolen på hotellet i Thess och i havet i Halkidiki.


Och nu är det 2009 och dags att göra den här sommaren till något ännu bättre. Det här är sommaren då allt ska hända.


- Kom så ska vi leva livet.

Av Lina - 1 juli 2009 17:31

Arbetsdagen börjar närma sig slutet, en liten runda i rallybilen bara, så är det hemgång sen. Äntligen. Övriga brevbärare gick för sisodär fyra timmar sedan, så vi har mest slagit ihjäl tid och väntat på att få gå hem sedan dess.

Lååångsamt.
Jobbar stängning på fredag också. Riktigt eländigt. 

Många tankar som snurrar i liten skitig brevbärares huvud just nu.

Har hittat ett jobb jag vill söka om det nu mot all förmodan är så att jag ska stanna i firman, det känns ju inte direkt självklart.

Eller?

Söka kan man alltid, nu när allt annat är luddigt i kanterna så är det lika bra att söka allt man kan tänka sig. Dock är det i Stockholm.
Lämna trygg (?) hemstad för ovissheten i stora staden? Nä, kanske inte. Men söka, det ska jag. Absolut.

Sen är det andra saker som snurrar också. Klart det är. Aldrig en lugn stund i det här huvudet inte.

Men egentligen;

"There's no need to complicate
'cause our time is short
This oh this oh this is our fate I'm yours"

Eller kanske inte.

Men tanken är god.

Men inte tillräcklig.

Nu kallar rallybilen på mig för sista gången idag.
Äntligen.

Ovido - Quiz & Flashcards