Alla inlägg under oktober 2007

Av Lina - 7 oktober 2007 10:19

Ska strax ställa mig i duschen, ska åka om en timme. Mellanlandar hos mamma och pappa och hejjar på syrror, syskonbarn och busHugo innan jag tar tåget tillbaka till Kasern ikväll.

Har med mig en liten grej var till gruppmedlemmarna, en varsin spoork. (http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=38771) Jag hade med mig min rosa förra veckan och de blev lite sugna på en egen, så nu har jag varit på Naturkompaniet och shoppat. :)

Annars då, jo, jag är lite låg eftersom jag hoppats på att få träffa en speciell person, men det hanns inte med den här helgen tyvärr. Nästa helg är det hemvärnsövning hela helgen, v. 42 drar vi på fältvecka och sen är det snart lov. (Vi är tjänstefria v. 44). Vet inte riktigt vad jag ska göra då, mer än att jag antagligen ska jobba helgen v. 43. Och fredagen v. 43 är det besöksdag på Kasern, då ska mammor och pappor och andra hugade få komma och titta hur vi har det... Well oh, well. Tiden går fort.

Nu ska jag duscha som sagt.
Vi hörs till veckan, kram så länge.

Av Lina - 6 oktober 2007 17:42

Så är jag hemma på en snabbsväng över helgen. Jag har hunnit klippa mig, bli brunett igen och jag har hunnit träffa A på lunch nere på stan, vilket var skoj. (Och sen hann vi med både att göra stan och handla på Ikea också)

Slutet på veckan var tufft, verksamheten växlade från att vara fysisk till att vara psykisk, och irritationen växte sig väldigt stor. Jag känner att jag hamnat i en roll som jag inte vill ha, och den måste jag ta mig ur ganska snart.
Friktionen börjar märkas överallt, så det är inte bara jag som irriteras, utan vi är många. Det märks att smekmånaden är över och att vi måste vänja oss vid att allt inte längre klaffar. Jag försöker hålla mig undan, försöker hålla mig till de personer jag trivs bäst med. Känner att det snart smäller till på allvar.

Just nu är jag mest trött. I morgon ska jag springa en sväng tror jag, innan jag åker till mor och far på middag, sen bär det av till Kasern igen. Hem till c-kasern och lumparlivet.

Av Lina - 3 oktober 2007 17:36

Idag har vi torrövat med pansarskotten. Vi har kånkat och burit och vi har övat "pansar färdiga!" och vi har smugit i skogen. En bra dag med andra ord.
Sista övningen var den roligaste, då vi fick gå på skyttelinje genom skogen och inta eldställningar i fältkanten i mörkret, göra pansar färdiga och sen växla till automatkarbinen och sen tillbaka genom skogen igen.

I morgon blir det en dag i skolbänken, medinflytandeutbildning. Men först ska vi sova...

Av Lina - 2 oktober 2007 20:25

Så har vi haft en BRA dag i leran. Först övade vi att rädda varandra, släpa och dra, över leråkern. Galet.
Fast först fick vi bassning av löjtnanten för att vi var sena till uppställningen. Det fick till följd att vi fick springa upp på logementet, av med stridsvästen, av med jackan, av med kroppsskyddet, in med kroppsskyddet och västen i skåpet och sen upp med packning och hjälm på skåpet. Sen ut på korridorsformering i korridoren igen.
Vi hann bara ut så ropade löjtnanten "stridspackning på" och vi fick springa in på logementet igen, på med allt, ut och ställa upp utanför... Typ tre gånger. Hm! Men vi lärde oss att komma i tid i alla fall!

På eftermiddagen fick vi marschera ut till en övningsplats i skogen och öva att inta eldställningar och att hitta skydd i terrängen. Det var blött och kallt men roligt...

Vi fick äta middag i fält, och sen fick vi påhälsning av konstiga djur.. När vi skulle gå insåg en del att det varit "stenläggarfåglar" och lagt stenar i deras stridssäckar. Bara för att de hade haft sina ryggsäckar öppna under utspisningen. :P  Det var kaptenernas sätt att få dem att förstå vidden av att alltid ha ryggsäcken marschfärdig.

På kvällen fick vi träffa "kleptomanskatan" som tar saker man lämnar framme obevakade och sen kom "vapensnappan" när en kille lämnade ak:n obevakad under vården...

Av Lina - 1 oktober 2007 20:19

Idag var till att börja med ingen bra dag. Men igår kom jag hem till Kasern och rev upp dörren mitt i andra grupps stora gapflabb. Det var som att komma hem...

Men idag har vi fått kravla i leran hela dagen, ålning medelst hasning, ålning med slingring... Ja, fy. Vi hade övat maskering så vi var dessutom gröna i hela ansiktet. I sista momentet började till och med tårarna rinna eftersom jag var så galet trött. Kroppsskydd, stridsväst, ak4 och regnställ. Varmt.

Sen fick jag duscha, tvätta av mig färgen och gå med fröken A och fröken F till ICA Maxi och köpa en sallad så var jag på banan igen.
I morgon ska vi ut på kaninfarmsåkern och kravla i leran igen. Yes... Not!

Ovido - Quiz & Flashcards