Alla inlägg den 10 oktober 2007

Av Lina - 10 oktober 2007 20:55

Idag har vi haft en riktig höjdardag. Vi började med att gå upp och kvittera ut två terrängbilar, och jag fick den stora äran att köra. Fick dock två fordon och jag fick hjälp att göra kontroll före körning av en lätt förvirrad soldat. Men vi redde ut det där med blinkers och helljus och allt tillslut..!

Sen försöka få värme, få bort all is, få in folket på flaket, packningar på flaket... Fick en mycket intresserad andreförare i hytten, som pekade och fingrade och frågade.. Kul. :)

Vi tog oss ut på fältet där vi gjorde avsittning (och det var bara en som blev åksjuk!). Sen fick vi utbildning i brännskador, fast just då kändes det mer som om vi behövde utbildning i köldskador eftersom det var kallt ute...
Vi huttrade i våra tjusiga hjälmunderlag.. ;)

Sen delades plutonen på två täter, vi körde släckning av brand och åtgärder vid brännskada, sen åt vi lunch i fält. Jag hade varit smart nog att sno åt mig en påse Ögonblick vid kvällsfikat dagen före så jag kunde röra ihop en kopp varm choklad, vilket räddade min kroppstemperatur.
Fast löjtnanten hade ju förslag på alternativ värmetröja; tjugo armhävningar! ;)
Jag börjar bli en jävel på armhävningar på knä nu..!

Efter lunch fick vi köra mer tillämpad sjukvård. Först tränade vi logroll, som jag redan kunde men det var nyttigt ändå, och sen fick vi kuta ut i skogen och rädda "skadade" soldater. Hej och hå. Det var ryggskador och transportskenor och det var öppna benbrott och bårar som for i backen och... Vi hade en tokrolig eftermiddag!!

Sen for vi in till förrådet och åt middag innan vi fick högervänster om och första lediga kvällen för veckan. Som jag spenderade på övningsfältet, sprang tills det blev för mörkt, sprang sen "vilse" på vägen hem, men kom tillslut ut på rätt sida om sjukhuset. Phuuu!
I morgon ska vi träna på trafikolyckor och närkamp. Whooho. Nattis!

Ovido - Quiz & Flashcards