Alla inlägg den 24 oktober 2007

Av Lina - 24 oktober 2007 21:05

Idag har vi fått göra övningskast med övningshandgranat. Det var lite läskigt, även om jag gjort det förrut.
Det gäller att komma ihåg alla steg, "en handgranat färdig" "en handgranat eld" ur med sprint, upp med bygel, "spräng kommer", kasta, ner i skydd mot värnet, räkna "ettusen, tvåtusen, tretusen, fyratusen"...
Det sa liksom "poooff" så var det klart. Hm.

Sen stack jag och mina fem kollegor på "Personalvårdsutbildning".
Det var lärorikt... Fick lära oss en hel del matnyttigt.
De övriga hade en utbildning med världens krångligaste namn; CBRN..nånting. Fick lära sig om olika kemiska, biologiska... ja en massa såna stridsmedel. Jag missade ju kursen så jag vet inte så noga. ;)

På kvällen var det "omprov" på pansarskottsprovet. Jag hade ETT fel. ETT! Som tur var behövde jag inte skriva om, kapten R konstaterade att det var ett slarvfel (jaaaa, jag VET att man ska fälla upp luckan VARJE gång och inte bara i skymning...) och sen fick jag gå. Hej och hå.
Kapten skrämde även slag på oss allihopa med att gå igenom varför man inte skulle få baskern, olika kriterier man måste uppfylla. Jag började fundera om jag skulle få uppträda i fältmössa på baskerceremonin på fredag. Men så berättade han att ALLA klarat baskern. Härligt!! Så vi fick prova ut en varsin svart basker (infanteriets svarta basker) med CG16-märket, kungens emblem, i silver.

Kvällen gick åt till att stuka basker. För den oinvigde betyder det att man blöter baskern i rikligt med hett vatten, sen vrider man ur den och sätter den på huvudet, smetar ner det mesta av tyget mot höger öra så att det blir slätt och fint på huvudet. Sen trär man en mössa över hela härligheten så att den smiter åt hårt mot huvudet. Denna kreation kutar man sen runt med i tre timmar - eller tills baskern har torkat...

Jag läste läxa vi fått av löjtnanten och putsade kängorna blankare än någonsin. Finns inte så mycket annat att göra när man måste vara inne på Kasern i tre timmar...

Ovido - Quiz & Flashcards