Alla inlägg under oktober 2007

Av Lina - 17 oktober 2007 15:49

Vaknade efter en något varmare natt, där jag suttit eldvakt mellan kl 02-03. Vi börjar få ordning på det där med eldandet, dessutom hade jag lagt värmebyxorna under mig och värmejackan över, och sov faktiskt ganska gott, trots att jag blev väckt stup i kvarten av folk som skulle upp, ut, elda, fixa, dona.

Hade en tyst och ganska tung dag. Höll mig utanför och mådde ganska dåligt över gårdagen. Fick dock höra från flera personer (även utanför gruppen) att de trodde jag var sjuk eftersom jag var så tyst. Funkar inte att ha det så här, jag kan inte behöva ändra på hela mig bara för att han inte gillar mig, det fungerar inte. Jag mår alldelens för dåligt när jag inte får vara mig själv.. :(

Vi körde mer skyddsvaktsutbildning, olika moment tillsammans med en b-styrka. Bland annat en stressande övning där det skreks, dunkades på trummor och hånades. Vi stod med luvor över huvudet och skulle bara stå still... Det gick över all förväntan!
Fick skrika "HALT, SKYDDSVAKT!" en hel del.

På kvällen hade jag permis ett par timmar, fick en Syncrobuss och drog iväg till grannstaden och skrev prov. Svenskaprovet till polishögskolan.
Det gick riktigt bra. Dock luktade jag förmodligen riktigt illa... ;)

Kom tillbaka på kvällen, då höll de övriga på att byta förläggningsplats, vi hade fått flytta ca 50 meter åt höger. ;)
Jag höll mig undan så mycket som möjligt, tog uppgifter som gjorde att jag kunde vara för mig själv. Grävde kissgrop i mörkret, lyckades så klart välja ett stenigt ställe så jag hade att göra ett tag...
Kom i säng sent igen.

Av Lina - 16 oktober 2007 15:19

Efter att ha hackat tänder större delen av natten klev vi upp kl 6.
Jag satt som sagt eldpost mellan klockan 00-01 och då kunde jag hålla värmen, men så fort man la sig på det kalla liggunderlaget började man frysa igen. Försökte dra en tröja över mig för att bli lite varmare - det fungerade så där. Vi hoppas på att få sovsäckar till nästa fältvecka.. ;)

Idag har vi marscherat till skjutbanan, drygt två kilometer. Började med PEK-övningar. Jag är nöjd med min nya kolv! Förbättrar mitt skytte betydligt.
Efter lunch var jag kallad på kompaninämnd, och efter det fick vi mer skyddsvaktsutbildning och började lära oss det här med handfängsel...

Fick se en riktigt mossig gammal film, som handlade om spionage och sabotage, sen fick vi en lektion i fälthygien (här blandas det friskt!).

Sent framåt kvällen skulle det donas med tält, fixas med packningar, liggunderlag, regnflikar, kaminer osv.
Blev dock tagen åt sidan av gruppchefen som hade ganska bestämda åsikter om hur jag uppfattas, och hur jag är som person. För att göra en lång historia kort så fick jag höra att jag lägger mig i saker jag inte borde, att jag som person är jobbig att umgås med och att jag borde hålla käft större delen av tiden. Det var ju ingen höjdare att höra. :\ Det värsta var att det främst handlade om hur jag är som person, inte vad jag gör.
Så jag gick och la mig ganska knäckt..

Av Lina - 15 oktober 2007 23:41

Så var det dags för fältvecka. Jag tog mig till kasern igår efter en lång helg, där jag bland annat fått prova lite olika vapen, det var intressant.

Fältveckan inleddes för min del med att jag satte mig i en Syncrobuss och körde iväg till en av grannstäderna för att gå till optikern. Phu. Vi var sex personer som körde ett snabbrace för att få ut Försvarsmaktens fantastiska brillor...
Sedan körde jag tillbaka, med stopp för lunch, och vi kom lagom till förläggningstjänsten började. Vi fick en snabbkurs i att resa tält, innan vi blev kallade till första lektionen i skyddsvaktsutbildningen som är veckans block.

På kvällen fortsatte vi att resa tält och fixa, sen kröp vi till kojs efter kl 23, rejält trötta. Vi fixade med eldpostschema och jag fick 00-01. Lagom!
[Skrivet på fredag kväll!]

Av Lina - 14 oktober 2007 15:18

...sammanfattas så här;

PSG

Av Lina - 12 oktober 2007 21:15

Sitter hemma i min kalla och tråkiga lägenhet. Har precis börjat med urpackning av persedelpåse och packning av stridspackning inför helgens övning med hemvärnet. Hej och hå, ingen rast och ingen ro här inte.

Slutet på veckan var som alltid ganska kämpig, jag har ont överallt efter ett tufft krav magapass i torsdags där jag lyckades hamna främst i ett gladiatorrace och fick ta emot ungefär tio tjurrusningar med tillhörande tacklingar. Slutade med att jag for som en vante, fick upp skyddet mot halsen, tappade luften och for baklänges.
Aj.

Idag hade vi ett tämligen värdelöst krav magapass där vi stressade fram, vi körde ett tvåtimmarspass på bara 45 minuter. Bara stress och ingen ordning alls. Trist.

Vi fick däremot en fin knivutbildning av löjtnanten och efter att ha täljt en pinne på typ fyra olika sätt fick vi sätta kniven i bältet och behålla den. Morakniv 2000! ;)
Vi får också använda yxa nästa vecka, kors i taket... :) Förarbevis på yxa! :D

Sen hade vi information från Polisen om hur man söker polishögskolan. Det var ju lite inaktuellt för mig eftersom jag redan sökt (och ska göra mitt första prov på onsdag... Om jag får permis). Efter det var det fredagsrutin och storstädning. Vi fick dock omvisitation IGEN..!! Dock bara på våtutrymmet där löjtnanten fick för sig att vi skulle rensa golvbrunnarna också. Kan säga att det förmodligen var det äckligaste jag gjort på väldigt, väldigt länge...

Nu ska jag packa klart, stryka lite, kravla ner i sängen och försöka sova. Blir en lååååång helg... Puss!

Av Lina - 10 oktober 2007 20:55

Idag har vi haft en riktig höjdardag. Vi började med att gå upp och kvittera ut två terrängbilar, och jag fick den stora äran att köra. Fick dock två fordon och jag fick hjälp att göra kontroll före körning av en lätt förvirrad soldat. Men vi redde ut det där med blinkers och helljus och allt tillslut..!

Sen försöka få värme, få bort all is, få in folket på flaket, packningar på flaket... Fick en mycket intresserad andreförare i hytten, som pekade och fingrade och frågade.. Kul. :)

Vi tog oss ut på fältet där vi gjorde avsittning (och det var bara en som blev åksjuk!). Sen fick vi utbildning i brännskador, fast just då kändes det mer som om vi behövde utbildning i köldskador eftersom det var kallt ute...
Vi huttrade i våra tjusiga hjälmunderlag.. ;)

Sen delades plutonen på två täter, vi körde släckning av brand och åtgärder vid brännskada, sen åt vi lunch i fält. Jag hade varit smart nog att sno åt mig en påse Ögonblick vid kvällsfikat dagen före så jag kunde röra ihop en kopp varm choklad, vilket räddade min kroppstemperatur.
Fast löjtnanten hade ju förslag på alternativ värmetröja; tjugo armhävningar! ;)
Jag börjar bli en jävel på armhävningar på knä nu..!

Efter lunch fick vi köra mer tillämpad sjukvård. Först tränade vi logroll, som jag redan kunde men det var nyttigt ändå, och sen fick vi kuta ut i skogen och rädda "skadade" soldater. Hej och hå. Det var ryggskador och transportskenor och det var öppna benbrott och bårar som for i backen och... Vi hade en tokrolig eftermiddag!!

Sen for vi in till förrådet och åt middag innan vi fick högervänster om och första lediga kvällen för veckan. Som jag spenderade på övningsfältet, sprang tills det blev för mörkt, sprang sen "vilse" på vägen hem, men kom tillslut ut på rätt sida om sjukhuset. Phuuu!
I morgon ska vi träna på trafikolyckor och närkamp. Whooho. Nattis!

Av Lina - 9 oktober 2007 20:48

Morgonen börjar lite tumultartat då vi råkar låsa oss ute från Kasern efter frukosten på Salen. Kodlåset tillåter inte att man slår fel kod mer än ett par gånger, sen låser den i femton minuter och där står man med skägget i brevlådan och får vackert vänta.
Men så står vi där och rycker i dörren, ungefär tjugofem personer, ett par minuter och det kryper i kroppen på mig när jag känner att uppställningen kommer allt närmare, och jag tänker på all städning vi har kvar… Så då går jag ut, tar ett par nävar smågrus och börjar kasta på vårt logementsfönster på andra våningen.
Efter ett tag får jag en reaktion, nån sticker ut skallen och undrar vad jag håller på med.. ;)
Vi får tokstäda. Snabba ryck blir det. Men vi får godkänt på visitationen…
Dock har kapten P så bråttom att han glömmer att visitera vårt logement. Hoppsan!

Vi fortsätter med sjukvården, vi lär oss att göra ”fem klapp i ryggen och sen fem Heimlich”. Vi lär oss om skador på buk, brutna ben, sårskador… Fick öva mycket praktiskt, leka markörer och sjukvårdare och springa runt och bära varandra på bår.

På kvällen har vi prov på pansarskottet. Sen är det omprov för de som inte klarat prov på ak4. Det visar sig att det var bara sexton som klarat sig… Så det blir omprov för tjugofem personer! OJ!
Jag har inte ett enda fel… Men det KAN ju bero på att jag gjorde samma test så sent som i maj! Tyvärr kom det en barsk kommentar från en annan soldat som får mig ur balans en stund.

Men efter högervänsterom strax efter kl. 21 drog jag på mig löparkläderna och sprang. Jäääätteskönt… Slog på mobilen, det haglade in några sms och man kände sig ganska omtyckt trots allt..! ;)

Av Lina - 8 oktober 2007 20:48

Vi börjar veckan som vanligt, tvättbyte och sen uppställning klockan åtta. Brak ute på kaserngårdsgruset, stenläggarna tittar på oss som om vi vore tokiga där vi ligger och vevar på marken i bara t-shirt, samtidigt som vi andas vit rök stötvis i kylan.

Majoren drillar oss i folkrätt och soldatens regler, inte så lätt alla gånger…

Sen börjar veckans huvudämne; sjukvård. Löjtnanterna får hjälp av en fänrik som börjar banka i oss kunskaper om olika skador och vi försöker hänga med.

Till middag får vi en högt uppskattad efterrätt som tack från kockarna. Vi njuter av den vita chokladmoussen i fulla drag..!

Ovido - Quiz & Flashcards