Direktlänk till inlägg 22 oktober 2007

TOS

Av Lina - 22 oktober 2007 21:00

Idag har vi kört TOS igen. TOS står för taktiskt omhändertagande i strid.
Det innebär i princip bara en sak; få bort folk från skadeplatsen, stoppa blödning, skicka vidare.

Vi började med att ha kamratsamtal, jag fick köra med JP och det kändes skönt att ha någon att prata med om det som varit tungt på sistone. Jag har även pratat lite med fröken K och känner att jag har stöd därifrån.
Jag måste börja varva upp och bli mig själv igen.

Efter lunch marscherade vi ut på övningsfältet, la oss på en lerig ås och körde skadescenarion. Vi fick lägga avsnörande förband på oss själva och sen fick vi träna på att dra bort skadad kamrat, det var lerigt, jävligt, äckliga spindlar, förband som gick sönder trots löjtnantens überknutar... Ja det var en vanlig dag på jobbet liksom. Vi fick bära bår, vi fick träna på att kolla läge, fixa, dona, lägga in den skadade i patienttäcke.

Sen marscherade vi hem, kom till Kasern som var mörkare än vanligt........ Jojo, strömavbrott! Enda lediga kvällen på hela veckan, då får vi strömavbrott pga en brand. HM!!
Som tur var hade vi ström i Salen i alla fall så vi fick mat..

Jag och F packade in oss i Skolådan och körde till sportcentret för att träna. Tji fick vi för de stängde kl 17. Men snälla receptionspersonalen lät oss gå in och duscha ändå, med alla simskolebarn, så vi slapp åka hem till svinkalla Kasern och duscha i kallvatten.

När vi kom tillbaka var strömmen åter, så vi slapp kura ihop oss två och två med filtar och långkalsonger för att hålla värmen.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 19 december 2010 18:45

Jag fortsätter att leva livet på : http://www.linaleverlivet.nu, välkommen! ...

Av Lina - 24 maj 2010 12:00

Nu har jag bestämt mig.   Från och med nu är denna blogg nedlagd och ligger bara kvar som minne.   Tack för 3,5 fina år, tack för alla kommentarer, tack för uppmuntran när livet varit jobbigt, tack för att ni gjorde mig upprörd nog att kliva ...

Av Lina - 18 maj 2010 12:29

Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag att bloggen gjort sitt. Den går på grym tomgång.   - jag kan inte berätta något om mitt nya jobb (eller åtminstone väldigt lite)- hur kul är det för er att läsa om mina fyrtioelva svängar på c...

Av Lina - 12 maj 2010 13:40

43 kvadratmeter bostad är fixad i stora staden från mitten av juni.   Åh! ...

Av Lina - 11 maj 2010 12:33

Just nu är det väldigt många bollar i luften, hela tiden, på jobbet. Roligt! Drar strax iväg på planeringskonferens, ska bli spännande. Kanske jag får ännu mer att göra? :)I övrigt har jag huvudet fullt av snurr i vanlig ordning, vill gärna komma...

Ovido - Quiz & Flashcards