Alla inlägg den 2 september 2008

Av Lina - 2 september 2008 09:41

Hej!

Igår var jag med om det läskigaste så här långt i missionen, jag var otroligt nära att frontalkrocka med en annan bil.
Jag hade varit till flygplatsen och var på väg hem, först hamnade jag i en lång bilkö eftersom två bilar smällt i en korsning, riktigt ordentligt, den ena bilen var bara mos på hela förarsidan. :/

Till slut kom polisen och dirigerade så jag kunde lirka ut bussen och ta mig förbi, men jag hann inte komma så långt förrän det var dags igen.
Vägen är byggd så att det är två körfält åt vardera hållet med en refug i mitten, en HÖG refugkant och sen jord i mitten som antagligen ska bli gräsbelagd framöver. Jag ligger i höger körfält och är uppe i 60 km/h (vilket är ganska fort för att vara här , jag tror inte jag kört fortare än 80km/h på hela tiden!).
Plötsligt smäller det till i det närmaste mötande körfältet och det kommer en Mercedes flygandes, jorden från refugen yr och jag hinner tänka "ska jag gasa så jag hinner förbi eller ska jag bromsa?!" men hinner inte ens fundera utan måste kasta mig på bromsen eftersom bilen har en släpvagn påkopplad, och precis när den smäller ner på min sida om refugen får hela ekipaget kast, och i stället för att köra fronten rakt i förarsidan på bussen kastar den till och kommer på bredställ med hela sidan mot min front, smäller upp med sin front på refugen till höger om mig och stannar. Då står den ca 50 cm från grillen på min buss...


Allting stannar, jag får motorstopp eftersom jag bara tvärnitar, men fumlar på varningsblinkersen och kastar mig ur och frågar mannen som kommer ur bilen om han är okej, "Are you OK? Are you sure?!" och han svarar bara "Yes, yes" och springer iväg, över vägen och är förbannad på den han blivit prejad av, den bilen har stannat längre ner efter vägen och han springer dit. Samtidigt försöker jag ta bort alla delar av släpvagnen som blockerar vänster körfält så att trafiken kan komma igång igen. Då kommer en brittisk militärpolis springande och tar mig om axlarna och frågar om jag mår bra, och det gör jag ju, men jag skakar i hela kroppen. Han klappar på mig och frågar flera gånger om det är säkert att jag är okej.

Lokalpolisen dyker också upp och de börjar förhöra mannen med Mercedesen och den andre samtidigt som militärpolisen försöker få mig att skriva mitt namn och telefonnummer på en lapp, men jag kan nästan inte hålla i pennan. Han fortsätter att försäkra sig om att jag är okej att köra vidare och går sedan ut och stoppar trafiken så att jag kan backa och ta mig förbi. Väl ensam i bilen igen börjar tårarna trilla, och när jag kommer till campen  är jag helt skakig i benen.

Även om det inte hände något, jag hann stanna och bilen bakom mig var med på noterna och hann också stanna innan den körde in i mig, jag kunde ta mig oskadd därifrån, så är det ändå en läskig upplevelse, och chocken satt i ett par timmar efteråt, jag kände mig helt färdig.

Det var alldelens tillräckligt mycket spänning för lång tid framöver, så idag får chefen köra...

Ovido - Quiz & Flashcards