Direktlänk till inlägg 22 november 2007

Fullt ös

Av Lina - 22 november 2007 08:37

HEJ!
Nu var det hur länge sedan som helst som jag uppdaterade, men det har sina orsaker kan jag lova.

Vi kan väl ta det från början...
Måndagen vecka 45 fältlastade vi och drog ut i fält. Först bestämde vi i gruppen vem som skulle vara gruppchef den veckan, och där drog jag längsta strået och fick dessutom the Janssonmeister som ställföreträdare.
Jag blev genast toknervös, men intalade mig att det var en bra vecka att vara chef (vi skulle köra strid och det kan jag ju en del om).

Så vi pallrade oss ut i fält, hamnade mellan handgranatsbanan och skjutbanan ungefär. Eftermiddagen gick åt till att gräva skyttevärn, fixa förläggning (läs; resa tält) och maskera allt efter konstens alla regler.
Vi låg långt efter de andra till att börja med, men innan kvällen var slut var vi ikapp och förbi - starkt jobbat tältlag två! Vi reste ett tält 20 på bara tre personer - det var inte lätt men det gick...

På kvällen fick vi utbildning i larmminor och det var intressant. När vi sedan utlöste alla minorna på en gång blev det plötsligt ljust i skogen kan man säga.. =)

Sen var det bara det lilla kruxet att fixa ihop postlistorna, eldpost ska man ju ha, och en dubbelpost skulle bemannas också. Med hjälp av de tre övriga cheferna pysslade jag ihop ett system som vi sedan körde med resten av veckan och det fungerade helt okej. =) Jag satt någon tid där mitt i natta och sen fick jag sova lite också...

På tisdagen körde vi grupperingsformer - plog, svärm, led, linje, you name it. Vi kan nu framrycka på alla dessa former om så skulle behövas.
Jag fick faktiskt beröm av kapten G, han tyckte att jag var bra på att leda gruppen. Det han inte visste var dock att jag redan kunde grupperingsformerna så det var inte så svårt. Men lite beröm suger man så klart i sig...
Sen fick vi framrycka stridsparsvis, och det var lite jobbigare, dels hålla koll på kamraten brevid, sen försöka att inte snava och slå ihjäl sig när man kastar sig fram till nästa ställning. Och allt detta knästående, att inte mina knän har gett upp är en gåta!

På kvällen fick vi rycka ut och spana på en punkt som innehöll en massa hus, och det var bara att spana runt dem i mörkret som gällde. LITE läskigt men det gick bra. Vi hörde och såg en massa saker som hade naturliga förklaringar i slutänden, men det var lite kusligt tills vi insåg det..! ;)

På onsdagen fick vi öva blixtlås, och det är för den oinvigde ett förflyttningssätt i sidled. Vi var riktigt bra på det, faktiskt!
Tyvärr var det "sjuksysterns dag" så jag förlorade två soldater ur min grupp, den ena skickade syster till akuten och den andra fick stränga order om att åka tillbaka till logementet och iakta tystnad för att undvika hörselskada. :(
Tack och lov repade de sig båda två så småningom.

På eftermiddagen övade vi växelvis och ansatsvis framryckande i grupp, och fick skjuta lösplugg så det dammade i skogen. Me like! :)

På kvällen stod jag ensam i mitt värn och åt middag (man äter all mat i sitt värn!) eftersom Jansson fått åka till logementet, och jag tänkte trösta mig med en kopp choklad (lite kul måste man ju få ha) och fem minuters avslappning efter intensiva dagar. Jag pillade dessutom fram min mobil i smyg och såg att jag hade en massa obesvarade samtal... Och ett meddelande på mitt mobilsvar. Så jag lyssnade av det så klart.
I värnet. Med vikkåsan full i varm choklad. Det blev en liten liten glädjedans där i värnet efter att jag lyssnat färdigt.
Varför då? Det ska jag berätta i morgon! Nu måste jag gå och tvätta.... :)

PUSS!

 
 
Carolin

Carolin

22 november 2007 11:01

Men Tjena!!
Länge sen sist ;) Jag uppdaterar under dagen! kramkram

http://www.arrdiz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 19 december 2010 18:45

Jag fortsätter att leva livet på : http://www.linaleverlivet.nu, välkommen! ...

Av Lina - 24 maj 2010 12:00

Nu har jag bestämt mig.   Från och med nu är denna blogg nedlagd och ligger bara kvar som minne.   Tack för 3,5 fina år, tack för alla kommentarer, tack för uppmuntran när livet varit jobbigt, tack för att ni gjorde mig upprörd nog att kliva ...

Av Lina - 18 maj 2010 12:29

Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag att bloggen gjort sitt. Den går på grym tomgång.   - jag kan inte berätta något om mitt nya jobb (eller åtminstone väldigt lite)- hur kul är det för er att läsa om mina fyrtioelva svängar på c...

Av Lina - 12 maj 2010 13:40

43 kvadratmeter bostad är fixad i stora staden från mitten av juni.   Åh! ...

Av Lina - 11 maj 2010 12:33

Just nu är det väldigt många bollar i luften, hela tiden, på jobbet. Roligt! Drar strax iväg på planeringskonferens, ska bli spännande. Kanske jag får ännu mer att göra? :)I övrigt har jag huvudet fullt av snurr i vanlig ordning, vill gärna komma...

Ovido - Quiz & Flashcards