Alla inlägg den 17 september 2007

Av Lina - 17 september 2007 18:32

Vaknar med ett pirr i magen i extrasängen hos mamma och pappa.
Hugo, deras labrador, kommer insnurrandes och är så glad att se mig att han får ett labbefnatt och skuttar upp och pussas.
De petar i mig frukost och jag är nervös och kan knappt tänka klart. Men så blir det dags att krama mamma hej då, sen tar vi min Skolåda till stationen och pappa vinkar av mig när tåget kommer.

Väl på plats kliver jag av tåget och sitter på stationen och läser en stund. Går sen ett varv på stan, måste ju bekanta mig med nya hemstaden. Sms:ar Leo och kollar när han ska dyka upp, går sen och möter honom vid tåget så jag ska slippa gå till regementet själv. (Leo träffade jag på tåget på väg till mönstringen i Kristianstad i juni).

Vi traskar upp till regementet och käkar lunch. Skriver in oss och får namnbrickor, värnpliktslegitimation och passerkort. Träffar på allt mer folk som har samma ärende som oss. Kul.

Letar oss fram till kasern, in på logementet och det visar sig att vi hamnat i samma grupp och således på samma logement. Tur, slipper jag vara ensam... Det ramlar in allt mer folk och jag försöker förbrilt lägga alla namn på minnet.
Tillslut blir vi tio personer på mitt logement, ganska lagom.

Vi har en första samling i lektionssalen och alla befäl presenterar sig. Vi tittar på scheman och planerar och donar. Har exercis. Lär oss att stå i givakt och manöver. Göra överlämning och anmälan.
Löjtnanten lär oss att bädda säng på det speciella sättet och vi går in och försöker få till det "magiska rycket" och den där spänsten i sträckningen.
Somnar hårt på kvällen.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards